Valitsin työyhteisöksi Tampereen yliopistollisen sairaalan ja sen laatimat pelisäännöt sosiaalisen median viestintään. Yleisenä periaatteena Taysilla on linjata sairaanhoitopiirin tavoitteet ja toimintaperiaatteet somessa ja heille eri sosiaalisen median kanavat merkitsevät erilaista viestimistä. Esimerkiksi Facebook on tarkoitettu pääosin asiakasviestintään ja Youtubessa jaetaan mm. sairaalan videoita.  Kohderyhmä sosiaalisessa mediassa vaihtelee kanavittain mutta käsittää mm. sairaalan toiminnasta kiinnostuneen väestön, potentiaaliset työntekijät, päättäjät sekä ammattilaiset. 

Miten Tampereen yliopistollinen sairaala hyötyy osallistumisestaan sosiaaliseen mediaan? Sairaanhoito saa mm. palveluilleen ja osaajilleen näkyvyyttä ja some mahdollistaa myös vuorovaikutteisen viestinnän asiakkaiden kanssa. Taysilla on tarkka salassapitovelvollisuus arkaluonteisen alansa takia ja sosiaalisessa mediassa tuleekin olla tarkka, ettei vaaranna potilaiden hoitosuhdeluottamusta, vaaranna henkilökunnan ammattipätevyyttä tai millään muulla keinoin julkaise asiatonta sisältöä sosiaalisessa mediassa. Työajalla sosiaalisen median käyttö katsotaan useimmissa tapauksissa tarpeettomaksi. 

Tampereen yliopistollinen sairaala on tarkka myös tietoturvasta sosiaalisessa mediassa, sillä pahimmillaan sairaanhoitopiirin potilastietojärjestelmiä voidaan kuormittaa tai vaarantaa erilaisten sosiaalisessa mediassa saatujen linkkien vuoksi. 

Lähde: https://www.tays.fi/fi-FI/Sairaanhoitopiiri/Hallinto_ja_paatoksenteko/Saannot_ja_ohjeet/Sosiaalisen_median_ohje(5194

 

Mielestäni vastuu työyhteisön pelisääntöjen laatimisesta on aina yrityksen johtolla, yms. korkeamman tason päättäjillä. Pelisäännöt tulee rakentaa alan ja brändin pohjalta ja peilata niitä sen hetkisen yhteiskunnan ”pelisääntöihin” ja tapoihin. Erilaisia sääntöjä, ehtoja ja lakeja tulee noudattaa ja niihin tulee suhtautua erityisen vakavasti työyhteisön sosiaalisessa mediassa. Yrityksen maineen pilaaminen somessa on yleensä helppoa ja nopeaa ja sitä on myöhemmin hankala enää korjata. Vaikka mielestäni vastuu pelisääntöjen laatimisesta onkin ylemmällä taholla, on kaikilla työntekijöillä kuitenkin vastuu niiden noudattamisesta. Jokaisen yrityksessä työskentelevän tulee pitää huoli siitä, että oma ja yrityksessä tehtävä sosiaalisen median sisällön tuottaminen vastaa hyviä tapoja.