Haluan tässä tehtävässä yhdistää kaksi omaa alaani; työ- sekä opiskelualani ja tarkastella tehtävänantoa näiden näkökulmasta. Olen töissä hotellialalla ja opiskelen markkinointia, joten näiden kahden yhdistäminen on helppoa; markkinointi kun on kiinteästi osa jokaisen yrityksen arkipäivää. 

Sosiaalisen median kanavista voidaan hyödyntää useaa hotellialan markkinoinnissa. Hyödyllisimmiksi sivustoiksi/sovelluksiksi katson Facebookin ja Instagramin miksei myös Twitterin tai Linkedinin. Facebook ja Instagram ovat suosituimmat sosiaalisen median kanavat, ja ovatkin monen yrityksen jokapäiväisessä käytössä. Niihin voidaan tuottaa kevyttä, epämuodollista sisältöä ja tavoittaa helposti nykyisiä sekä potentiaalisia asiakkaita. Kanavissa yritysten on helppo käydä myös dialogista keskustelua muiden yritysten tai asiakkaiden kanssa. Instagramiin ja Facebookiin on helppoa hotellialalla tehdä sisältöä hotellin tarjouksista, tapahtumista ja ajankohtaisista aiheista sekä kuvata arkipäivää hotellissa ja sen työntekijöitä. Hotellit ovat paikkana sellaisia, jotka yleisesti kiehtovat monia ihmisiä ja ns. ”kulissien taakse näkeminen” kiinnostaa useita.

Twitteriä ja Linkediniä voi hyödyntää jossain määrin yrityksen oman harkinnan mukaan. Twitterissä voidaan ottaa osaa ajankohtaisiin aiheisiin ja tuoda siten esiin esimerkiksi yrityksen arvopohjaa ja brändiä. Linkedinissä yritys voi verkostoitua, tuottaa brändin mukaista sisältöä ja seurata mielenkiintoisia yrityksiä ja potentiaalisia yhteistyökumppaneita. Linkedin on myös loistava paikka tavoittaa mahdolliset työntekijät.

Snapchat on sovelluksena matalan kynnyksen kanava, jota voidaan yrityksissä käyttää tuottamaan kepeää sisältöä seuraajille. Snapchat on kanavana epämuodollinen ja sen käyttäjäryhmä koostuu laajalti nuorista käyttäjistä. Sovelluksena se ei siis istu kaikkien yritysten brändiin, mutta voi toimia joissakin. Snapchatiin voi tuottaa rentoa sisältöä mm. kuvien tai lyhyiden videolinkkien muodossa. Siellä voidaan tehdä Instagramin tapaan erilaisia tarinoita ajankohtaisista tapahtumista, jotka ovat seuraajien nähtävillä 24 tuntia. Hotellimarkkinoinnissa Snapchatia voitaisiin hyödyntää esimerkiksi markkinoimalla tarjouksia ja tapahtumia tai pitää ns. ”tarinavlogia” työpäivästä tms. 

Sosiaalisesta mediasta löytyy useita mahdollisuuksia ja monia eri sovelluksia ja sivustoja, joiden avulla voidaan sparrata liiketoimintaa, viihdyttää ja informoida seuraajia sekä osallistua dialogiseen keskusteluun muiden yritysten ja asiakkaiden kanssa. Sosiaalisen median markkinointi on usein edullista tai ilmaista ja se on erittäin tärkeä nykyajan markkinointimuoto ja lähes jokaisen yritysten arkipäiväinen työkalu.