Valitsin kolmeksi eri yritykseksi kolme hotellia, jotka kaikki omistaa iso organisaatio, Turun Osuuskauppa. Vaikka omistaja näillä kaikilla on sama, ovat hotellit kuitenkin täysin erilaisia keskenään ja niiden brändi sekä asiakaskunta ovat varsin poikkeavia. Valitsemani hotellit ovat Radisson Blu Marina Palace Hotel, Original Sokos Hotel Wiklund sekä Solo Sokos Hotel Seurahuone. Kaikki hotellit sijaitsevat Turussa vain pienen matkan päässä toisistaan. Tarkastelen tehtävänannossa hotelleiden Instagram-markkinointia ja sitä, miten hotelleiden erilaiset brändit vaikuttavat sosiaalisen median sisällön tuotantoon. 

Tarkastelemalla Radisson Blu Marina Palacen Instagram tiliä, käy siitä melko nopeasti ilmi hotellin brändi; sisällöllä halutaan viestittää ihmisläheisyyttä, hyvää palvelun tasoa, nautinnollisia hetkiä sekä arjen luksusta. Instagram fiidistä kumpuaa mukava, lämminhenkinen tunnelma ja kuvilla halutaan selkeästi luoda hyvää harmoniaa ympärille. Kolmesta vertailemastani hotellista Radisson Blu Marina Palace on ainoa, joka käyttää päivityskielenään Englantia. Tästä voi panna merkille hotellin olevan kansainvälinen brändi ja tunnettu hotelliketju ympäri maailman. Lämminhenkinen tunnelma saadaan myös Original Sokos Hotel Wiklundin Instagram sisällöstä. Tilillä näkyy paljon mm. henkilökunta- ja asiakaskuvia, joilla luodaan ihmisläheinen tunnelma. Tarkasteltaessa Solo Sokos Hotel Seurahuoneen tiliä, on yrityksen Instagramissa selkeästi vertailemistani hotelleista vähiten henkilökuvia. Tili keskittyy vahvemmin kauniisiin yksityiskohtiin sekä tarkasti pohdittuihin sommitteluihin. Se on mielestäni panostanut selkeästi hotelleista eniten visuaalisuuteen, väreihin ja kuvien harmonisuuteen. Tili on yhtenäisen näköinen ja viestii vierailijalleen hotellin brändiä vahvasti; arvokas, historiallinen, elegantti ja klassinen luksushotelli Turun sydämessä.

Original Sokos Hotel Wiklundin Instagram-tilistä voi huomata selkeimmin sen, että hotelli kuuluu S-ketjuun. S-ryhmällä on maanlaajuisesti ketjuimago, jolla tarkoitan tässä kohtaa hieman arkipäiväisempää ja edullisempaa mielikuvaa, jona S-ryhmä on itseään myös aikoinaan markkinoinut. Radisson Blun sekä Seurahuoneen Instagram tileistä tämä ketjuun kuuluvuus ei näy niin selkeästi vaan ne ovat pyrkineet pitämään yllä korkeatasoisempaa yrityskuvaansa. Original Sokos Hotel Wiklundin Instagram tili henkii maanläheisyyttä, arkipäiväisyyttä ja rentoutta. Tili viestittää vahvasti Wiklundin brändiä; rento, huoleton ja urbaani kaupunkihotelli. 

Mielestäni kaikkien hotelleiden tilit ovat erilaisia, ainutlaatuisia ja onnistuneita. Ne viestittävät vahvasti omaa brändiään ja tähtäävät tavoittamaan hotellin omaa asiakaskuntaa. Radisson Blu Marina Palace markkinoi itseään Instagramissa kansainvälisenä hotellibrändinä, jossa on lupa nauttia ja kokea ainutlaatuisia hetkiä kauniissa Aurajokiympäristössä. Solo Sokos Hotel Seurahuone taas markkinoi itseään Instagramissa turkulaisena ns. luksus boutique-hotellina, jossa voi kokea idyllisiä hetkiä, historiallisessa ympäristössä, jossa jokainen yksityiskohta on tarkkaan mietitty ja sommiteltu. Original Sokos Hotel Wiklund on onnistunut omassa Instagramissa luomaan brändinsä mukaisen kuvan, jossa seuraajille annetaan hotellista rento ja huoleton kuva, jossa trendikkyys ja nuorekkuus tulevat vahvasti esiin kaikessa tekemisessä.