Minulle tutuin sosiaalisen median alusta on Instagram. Käytän aktiivisesti Instagramia niin omassa arkielämässäni kuin myös työvälineenä työssäni hotellin sosiaalisen median sisällön tuottajana. 

Instagram on ilmainen kuvapalvelu, jossa käyttäjät voivat jakaa omia kuvia ja videoita profiilissaan sekä nähdä, tykätä ja kommentoida muiden käyttäjien tuottamaa sisältöä. Instagram on perustettu vuonna 2010 ja se kuuluu maailman suosituimpiin sosiaalisen median kanaviin. Palvelua käytetään älypuhelimella, joten sen käyttäminen edellyttää sovelluksen lataamista iOS-, Windows Phone 8- tai Adroid- käyttöjärjestelmille. (Instagram, Wikipedia)

Instagram on loistava väline yrityksien ja organisaatioiden markkinoinnissa, sillä sitä on helppo käyttää ja se on maksuton palvelu. Instagramissa yritys, yhteisö tai organisaatio voi jakaa kuvia ja videoita, järjestää erilaisia kilpailuja ja arvontoja sekä jakaa tarinoita, jotka ovat kaikkien seuraajien nähtävillä 24 tuntia. Linkkejä erilaisille sivustoille voidaan liittää ns. ”bioon”, josta seuraajat voivat helposti löytää ajankohtaisen linkin. Mielestäni Instagram on yrityksille iso mahdollisuus markkinointikanavana, sillä se on ilmainen ja usein hyvinkin tehokas sosiaalisen median kanava. Sen kattavuus on usein laaja ja ihmiset seuraavat aktiivisesti yritysten Instagram tilejä. Instagramissa yritysten ja organisaatioiden on helppoa muokata tiliä juuri oman yrityksensä näköiseksi eri filttereiden, värien, asetteluiden ja kuvien avulla. Instagram-profiilista voi saada nopeallakin vilkaisulla brändikuvan ja firman yleisvaikutelman. Brändiä ja sen sanomaa voidaan parhaimmillaan kehittää, rakentaa ja vahvistaa Instagramin avulla. Kuvapalvelussa asiakkaiden on myös helppo lähestyä yritystä ns. Instagram-directissä, eli suorassa chattikanavassa. Vuorovaikutus yritysten ja asiakkaiden kesken on siis kaksipuolista ja dialoginen keskustelu kuuluu siihen vahvasti. 

 

 

Twitter on itselleni hyvinkin tuntematon sosiaalisen median alusta vaikka se on laajalti käytetty ja tunnettu yksityisten henkilöiden ja yritysten yhteiskunnallisen keskustelun paikkana. Tiedän pääpiirteittäin miten kanava toimii, mutta haluan tutustua ympäristöön syvemmin.

Twitter on mikroblogipalvelu, jossa käyttäjät voivat lukea ja jakaa toistensa päivityksiä verkossa. Twiiteiksi kutsutaan viestejä, joissa voi olla korkeintaan 280 merkkiä. Twitterissä pystyy seuraamaan ketä tai mitä tahansa ilman esimerkiksi Instagramista tuttua hyväksymiskäytäntöä. Yleensä Twitterissä osallistutaan keskustelun merkein ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin aiheisiin, ongelmiin ja uutisiin. Twitter perustettiin vuonna 2006 ja se on täysin maksuton sosiaalisen median kanava. (Twitter, Wikipedia)

Twitterillä on monia mahdollisuuksia yritysten ja organisaatioiden viestinnässä ja markkinoinnissa. Itse näen Twitterin enemmän yritysten mahdollisuutena osallistua tärkeisiin yhteiskunnallisiin keskustelunaiheisiin ja sitä kautta tuoda esille omaa brändiä ja arvoja. Twitterissä on helppo tavoittaa ihmisiä kansainvälisesti ja mm. tärkeistä asioista on näppärää ilmoittaa sosiaalisen median välityksellä; yleensä viesti kulkee nopeammin somessa kuin perinteisissä joukkoviestintävälineissä. Twitterissä voidaan myös seurata muita yrityksiä ja organisaatioita. Yritykset saava Twitterin välityksellä mahdollisuuden myös viestintään ja tiedotukseen, jolla on suuri kattavuus ja medianäkyvyys.