Sosiaalinen media on valloittanut maailman ennätysnopeasti viime vuosikymmenen aikana ja en näe mitään syytä, miksi tilanne tulisi lähitulevaisuudessa muuttumaan, päinvastoin. Uskon, että sosiaalisen median käyttö kasvaa entisestään tulevaisuudessa. Näen sosiaalisessa mediassa paljon potentiaalia erityisesti yritysten näkökulmasta. Uskon ja toivon, että yritykset tulevat tulevaisuudessa käyttämään entistä enemmän sosiaalisen median eri palveluita ja kanavia sekä hyödyntämään niitä vahvemmin myös liiketoiminnan kehittämisessä. Liiketoiminta siirtyy yhä etenevissä määrin verkkoon ja silloin on ensiarvoisen tärkeää seurata kehityksessä mukana ja pysyä ajan hermolla. 

 

Mielestäni yksityishenkilön sosiaalisen median käyttö heijastuu väistämättä myös ammatilliseen toimintaan. Uskon, että siviilielämässä kokenut sosiaalisen median käyttäjä osaa hallita sosiaalisen median kanavia ja kokonaisuuksia helpommin myös työelämässä. Hänellä on tarvittava tietotaito sekä pelisilmä verkkomaailmaan jo omasta takaa, jonka vuoksi myös ammatillinen sosiaalisen median käyttö on vaivattomampaa. Tarkastellaan kahta eri esimerkkiä, jossa on kaksi kuvitteellista henkilöä Tuula sekä Pinja. Tuula on 46-vuotias nainen, joka käyttää vapaa-ajallaan Facebookia. Palvelinta hän käyttää pääsääntöisesti vaihtaakseen kuulumisia ystäviensä kanssa verkossa. Tuula ei käytä muita sosiaalisen median palveluita. Pinja taas on 27-vuotias bloggaaja, joka kirjoittaa omaa blogiaan ja käyttää aktiivisesti myös Instagramia, Facebookia, Linkedinia, Twitteriä, Snapchatia ja muita sosiaalisen median kanavia. Vapaa-ajallaan hän käyttää paljon aikaa näiden eri palveluiden parissa. Yritys antaa tehtäväksi suunnitella some- kampanjan eri sosiaalisen median kanaviin. Kumman luulette pärjäävän paremmin kyseisessä tehtävässä; Pinjan vai Tuulan?

 

Kun mietitään sosiaalisen median negatiivisia puolia, niitä on valitettavan paljon. Yhtenä ongelmallisimpana näen negatiivissävyisen viestimisen kanavissa. Verkossa negatiivista kommenttia on helppo levittää myös anonyymisti. Sosiaalisessa mediassa mielipiteitä on yhtä paljon kuin käyttäjiä ja monesti ihmisillä on myös tarve purkaa pahaa oloaan tai ärsytystään somessa luomalla negatiivista energiaa ympärilleen. Hyvänä ja ajankohtaisena esimerkkinä haluan nostaa esiin vallitsevan koronaepidemian. Maailmaa järkyttänyt pandemia on herättänyt luonnollisesti runsaasti keskustelua eri kanavissa ja keskustelualustoilla. Mielipiteitä on monia ja näkökulmat ovat monenlaisia. Viime viikkoina olen huomannut, että trendiksi on noussut toisten ihmisten tekojen arvosteleminen. Jos tehdään jotain, joka ei sovi omaan näkemykseen, siitä annetaan rajulla otteella julkista palautetta sosiaalisessa mediassa. Tilanne on pelottava ja täysin uusi sekä tuntematon kaikille, mutta tsemppaavan yhteishengen luominen tai kannustavan asenteen sijaan toisia halutaan jatkuvasti repiä vieläkin alemmas. Mistä tämä ilmiö johtuu? 

 

Yksityishenkilöt voivat toiminnallaan vaikuttaa paljonkin yrityksen näkyvyyteen. Ensimmäiseksi tulee mieleen vaikuttajat. Monet yritykset tekevät yhteistyötä mikro-ja makrovaikuttajien kanssa, jolla pyritään tuomaan yritykselle lisää näkyvyyttä. Tarkoituksena on saada vaikuttaja suosittelemaan yrityksen tuotteita tai palveluita seuraajilleen sosiaalisen median eri kanavissa. Tällä tavoin voidaan helposti ja usein myös tehokkaasti kasvattaa myyntiä ja näkyvyyttä. Myös sosiaalisen median ns. ”tavallisten käyttäjien” on helppo suositella yritysten tuotteita ja palveluita eri kanavissa omille seuraajilleen. Omia julkaisuja on myös näppärää jakaa eteenpäin seuraajien seuraajille, jolloin saadaan jälleen laajempaa näkyvyyttä organisaatiolle. Sosiaalisessa mediassa uutiset leviävät yleensä salamannopeasti, joten some on tehokas väline näkyvyyden lisäämiseen.